Blog

> Rehabilitacja+szyi

Szyja- co i kiedy może powodować ból szyi

Budowa szyi czyli mięśnie podpotyliczne

Mięśnie podpotyliczne są małe i  dosyć głęboko schowane w szyi, ale jakże ważne i warte uwagi. Przedstawiam Wam „gwiazdy” tego wpisu:

  • mięsień prosty głowy tylny większy
  • mięsień prosty głowy tylny mniejszy
  • mięsień skośny głowy dolny
  • mięsień skośny głowy górny

szyja rehabilitacja bol glowy ortopeda krakow fizjoterapeuta krakow rehabilitacja podgorze

Szukamy ich z tyłu głowy  między potylicą a drugim kręgiem szyjnym. Wykonują ruchy prostowania górnego odcinka szyjnego kręgosłupa, inicjują ruch potakiwania, powodują retrakcje głowy, czyli wycofanie jej oraz rotują głowę po tej samej stronie.

Co powoduje bóle w okolicy szyi?

W dzisiejszych czasach bardzo dużo czasu w ciągu dnia przebywamy w pozycji siedzącej, czy to w biurze czy w samochodzie, a to wiąże się z szeregiem kompensacji, które nasz organizm wykonuje, aby dostosować się do tej pozycji. Plecy są zaokrąglone, barki  oraz głowa znajduję się w protrakcji,  przez co, aby móc patrzeć na wprost, nasza głowa jest zmuszona do wygięcia w tył. Ponadto,  w sytuacjach lękowych dochodzi do odruchowej retrakcji głowy,  co także zwiększa napięcie  tej okolicy. Dlatego u ludzi strachliwych i mocno zestresowanych na pewno trzeba będzie zająć się tą okolicą.

Mięśnie te są bogato unerwione i powiązane z receptorami  zawartymi w uchu wewnętrznym, dlatego też ich nadmierne przeciążanie może powodować następujące problemy:

rehabilitacja kregoslupa bol glowy ortpeda krakow bol szyi bole plecow masaz leczniczy

Uwalniając te mięśnie pozbywamy się wielu problemów, zatem myślę, że ciężko jest przecenić ich rolę.

Jeśli występują u Ciebie któreś z powyższych objawów, to zachęcam do udania się na początek do fizjoterapeuty. Jednakże przed wizytą możesz sam trochę rozluźnić tę okolicę, na przykład poprzez rolowanie przy użyciu piłeczki np. typu duoball.

Autoterapia

Połóż się na plecach. Następnie połóż piłeczkę w miejscu połączenia głowy z szyją ( przejście potyliczno-szyjne), pozwól aby ciężar głowy pomógł piłeczce zagłębić się trochę w tkanki, a następnie, jak już dotrzesz do tkliwych miejsc, powoli zacznij wykonywać ruchy wycofania brody / lekkie ruchy potakiwania. Wykonaj 15-20  takich ruchów 2-3 razy w ciągu dni. Nie zapominaj o oddechu.

Mała ciekawostka

A teraz małe zadanie , które udowodni Wam połączenie tych mięśni z oczami.

Połóż palce z tyłu głowy tuż pod linią włosów, następnie zamknij oczy (możesz też zostawić otwarte). Teraz zacznij  poruszać oczami  w różnych kierunkach.

Czujesz delikatny ruchy pod palcami ? 😉

bol szyi urazy kregoslupa boli mnie kregoslup dobry fizjoterapeuta krakow

No dobrze to teraz czas na chwilę relaksu…co by nie przeciążać  mięśni  od  wpatrywania się w komputer czy tez telefon. Wstań i idź z wyprostowaną sylwetką, zrelaksowanymi barkami oraz lekko cofnięta głową zrobić sobie kawę. Miłego dnia ! J

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *