Blog

> Lokiec-pare-slow-o-mobilnosci

Łokieć – Parę słów o mobilności

Witam w kolejnym wpisie na temat mobilności. Tym razem pójdziemy strukturę wyżej i zabierzemy się za łokieć. Bardzo ciekawy staw, którego widok zewnętrzny zupełnie nie odpowiada złożoności anatomicznej. Dlatego muszę od tego zacząć

Ujmując to kilkoma słowami, sprawnie działający łokieć to połączenie 3 kości i kilku więzadeł. W wyniku tej fuzji istnieją 4 stawy (ramienno – łokciowy, ramienno – promieniowy, promieniowo-łokciowy bliższy i promieniowo- łokciowy dalszy), których efektywna bezpośrednia i pośrednia praca jest niezbędna by łokieć pracował prawidłowo. Biomechanika każdego z nich jest trochę inna,  dlatego obawiam się, że mobilizacje z powerbandem w ciemno, nie będą szczególnie pomocne.

łokieć rehabilitacja sportowa fizjoterapia masaż leczniczy kraków fizjoterapeuta łokieć golfisty

 

Do tego warto zaznaczyć, że staw łokciowy jest swoistym stawem na który bardzo często przenoszą się dysfunkcje nadgarstka lub/i barku, może to też działać w drugą stronę.

To tyle o stawach. Teraz parę słów na temat mięśni:

Jakie mięśnie pracują?

  • Jeżeli chodzi o wyprost w łokciu to sprawa jest prosta. Głównym prostownikiem ( nie jedynym, prostuje jeszcze mięsień łokciowy) jest mięsień trójgłowy ramienia (triceps brachii). Warto pamiętać o jednym szczególe. Głowa długa mięśnia trójgłowego przyczepia się na strukturze łopatki (guzek podpanewkowy). Co nam to mówi? Jeżeli łopatka będzie źle ustawiona, triceps nie będzie pracował efektywnie i rozwijał się równomiernie!!!
  • Jeżeli chodzi o zgięcie w łokciu to nie jest to tylko mięsień dwugłowy ramienia (biceps brachii):) W mniejszym bądź większym stopniu za zgięcie odpowiada 7 mięśnie w tym mięsień ramienny (brachialis) czy ramienno-promieniowy (brachioradialis). Zatem jeżeli czujemy, że mamy problem z wyprostowaniem łokcia, poprzez mięśnie to nie tylko biceps jest do rozpracowania

  • Sam biceps jest mięśniem nad którym również warto poświęcić trochę uwagi. Jest on mięśniem dwu stawowym , który wpływa na łokieć jak i bark. Zatem utrata jego elastyczności będzie obciążała już dwie struktury. Poza tym znacznie mocniej przyczepia się do łopatki niż tricpes,  zatem jej nieprawidłowe ustawienie podczas treningów będzie szalenie wpływać na pracę bicepsa – dlatego wystrzegajmy się wysuwania barków do przodu!!!
  • Konieczny wspomnienia jest także ruch supinacji i pronacji przedramienia, o którym już pisałem przy okazji nadgarstka. Jeżeli dojdzie do deficytu tych ruchów, to bardzo szybko zacznie niefunkcjonalnie angażować się bark, a uwierzcie mi, lepiej tego uniknąć 🙂
  • Kolejnymi mięśniami, które mogą sprawić problem z łokciem są zginacze i prostowniki nadgarstka. Dlaczego? Słyszeliście o łokciu tenisisty lub golfisty? Myślę, że ten termin nie raz wpadł w ucho. W skrócie chodzi o duże przeciążenia przyczepów w obrębie kości ramiennej mięśni odpowiadających za ruchy nadgarstka, które będą objawiać się bólem na zewnątrz lub od środka łokcia. Co nam to mówi? Jeżeli boli łokieć, zawsze warto popracować na nadgarstkiem!!

Kiedy łokieć może ulec przeciążeniu?

We wszystkich ćwiczeniach z front rackiem, podczas chodzenia na rękach a także podciąganiu zwłaszcza z użyciem kippingu, kiedy nie ma kontroli nad opuszczaniem. Wtedy najczęściej „szarpiemy” łokieć i jego struktury.

Kontuzji w stawie łokciowym możemy doznać wykonując takie ćwiczenia jak: dipy- zwłaszcza ukierunkowane na triceps, bench pressy, military press, a także ćwiczenia ukierunkowane na biceps czy triceps

Parę słów podsumowania:

  1. Łokieć jest skomplikowanym stawem, w którym współgrają ze sobą 4 stawy. Mobilizacje. Z powerbandem w „ciemno” nie przyniosą zbyt wielkiego efektu
  2. Dobrze pracujące mięśnie okolicy łokcia to dobrze ustawiona łopatka. To warunek konieczny, inaczej mięśnie będą się przeciążać
  3. Mięśnie zginające łokieć to nie tylko biceps, pamiętaj o tym przy mobilizacji
  4. Jeżeli masz jakieś pytania, wątpliwości, ból już od dawna Cię męczy. Nie czekaj, skontaktuj się z terapeutą Im szybciej tym lepiej 😉

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *